Baanderherencollege
Baanderherencollege

Resultaten & kwaliteiten

De kwaliteit van ons onderwijs mag geen toeval zijn. Om structureel kwaliteit te leveren is het belangrijk om regelmatig stil te staan bij nieuwe ontwikkelingen en binnen de school een goed systeem voor kwaliteitszorg te hebben. Het helpt om duidelijkheid en focus te geven aan het beleid van de school. Bovendien is het ook nodig om verantwoording af te leggen. Zowel ‘verticaal’ naar de Raad van Bestuur en de Inspectie voor het Onderwijs, als ‘horizontaal’ naar ouders, leerlingen, de Raad van Advies en andere stakeholders (betrokkenen). 

Kwaliteit gaat over de vraag: doen we de goede dingen, doen we die goede dingen op de juiste manier, hoe weten we dat, wordt dat door anderen bevestigd en hoe gebruiken we deze wetenschap om ons onderwijs continu te verbeteren en verder te ontwikkelen? 

Bij een kwaliteitsstructuur en – cultuur horen verschillende procedures, richtlijnen en afspraken. In dit hoofdstuk beschrijven we deze. Daarnaast leggen we verantwoording af met betrekking tot verschillende onderwijsresultaten van de school. 

Om zicht te krijgen op de kwaliteit van het onderwijs houdt het Baanderherencollege regelmatig kwaliteitsonderzoeken. Ieder jaar worden onze leerlingen, ouders en medewerkers geënquêteerd. Ook vanuit OMO vinden er onderzoeken plaats. 

De Inspectie voor het Onderwijs heeft kwaliteitsindicatoren opgesteld waaronder Algemene gegevens, Resultaten, Onderwijsbeleid, Kwaliteit en Bedrijfsvoering. Deze informatie is opgenomen op de website www.scholenopdekaart.nl.

In het systeem “Vensters voor Verantwoording” op de website www.scholenopdekaart.nl staan alle scholen voor Voortgezet Onderwijs in Nederland bijeen met hun resultaten, leerlingaantallen, identiteit, enquêtes enz. Informatie over alle scholen staan ook op de site van de onderwijsinspectie, www.onderwijsinspectie.nl.